Paru-paru berair

3 Jenis Paru-paru Berair. Yang Ke3 Mungkin Akan Buat Anda Terkejut.

12:30

"Penat, penat, penat"..Eh, dah macam Upin Ipin pulak.
Tapi begitulah keluhan Mak Ngah beberapa hari ini. Dah ke klinik panel sebelum ni, tapi macam tiada perubahan.
Lalu keputusan dibuat untuk ke hospital terdekat. 
"Dah la nak puasa ni. Takkan tak nak puasa pula", getus hati Mak Ngah.
Di hospital, keputusannya mengejutkan. Mak Ngah disahkan menghidap paru-paru berair.
Walaupun pasrah, Mak Ngah tak kisah. Janji dapat puasa dengan selesa di rumah.
Rawatan diikuti dengan sebaik-baiknya. Antibiotik dan ubatubat lain diambil mengikut masanya. Senaman yang pegawai fisioterapi suruh tu pun dilakukannya sekerap mungkin. Diet pun terjaga. Dan tak lupa "sirap merah Vivix" yang Badrul belikan kelmarin. 
Alhamdulillah, petang hari ketiga, doktor benarkan keluar dan dah siap-siap pesan untuk pastikan makan antibiotik sampai habis dan buat senaman paru-paru di rumah.
Semuanya Mak Ngah simpan dalam kepala. Siap tulis dalam telefon bimbit iPhone6s Plus yang dibelinya dengan duit bonus raya yang dikumpulnya selama ini.
"Semua tu aku nak buat. Dan Vivix tu pun aku tak nak tinggal. Bagus betul Vivix ni. Nak dekat-dekat hbis nanti, aku nak beli lagi," ngomel Mak Ngah sendirian di atas katil hospital sambil menanti Badrul sampai untuk membawanya pulang ke rumah.
Jenis-jenis Paru-paru Berair
Sebenarnya terdapat 3 kategori paru-paru berair iaitu:
  • Community-acquired pneumonia (CAP)
    • Sering berlaku akibat pendedahan pada jangkitan kuman yang tersebar semasa berada di tempat-tempat yang sesak
  • Hospital-acquired pneumonia
    • Tempoh rawatan yang lama di dalam wad mendedahkan pesakit kepada jangkitan sekunder yang diperoleh akibat kuman yang mungkin disebarkan daripada peakit-pesakit lain 
  • Aspiration pneumonia
    • Seringkali terjadi kepada bayi dan kanak-kanak
    • Berlaku apabila mereka tertelan muntah mereka sendiri sama ada sedang baring atau tidur
    • Muntah yang mengandungi kuman akan memasuki paru-paru dan membawa jangkitan kuman pada bayi dan kanak-kanak yang masih belum mempunyai sistem imun yang optimum
Bagaimana Ia Berlaku?
Kuman sebenarnya senantiasa berada di sekeliling kita. Namun sistem imun kita mampu mencegahnya daripada masuk ke dalam tubuh atau akan menyahaktifkannya sebelum ia bertindak.
Namun bagitu, sistem imun kita boleh menurun akibat stress, nutrisi yang tidak seimbang, kurang bersenam dan semua ini menyebabkan badan mula menjadi lemah.
Apabila tubuh mula menjadi lemah, fungsi paru-paru mula menjadi menurun. Ini menyebabkan paru-paru tidak mampu mengembang dan menguncup dengan sepenuhnya. Kandungan udara yang masuk dan keluar mula menurun. Ini mengakibatkan seseorang itu mula sesak nafas walaupun melakukan kerja-kerja ringan.
Apabila sesak nafas berlaku, kemasukan udara yang membawa oksigen ke dalam paru-paru dan ke dalam darah juga menurun. Ini mengakibatkan darah menjadi kurang oksigen dan oksigen tidak dapat digunakan untuk membakar gula yang berfungsi untuk menghasilkan tenaga. Akibatnya, badan mula menjadi lemah kerana tiada tenaga.
Udara yang kita hirup juga mengandungi air. Oleh kerana udara di dalam paru-paru tidak dapat dikeluarkan dengan sepenuhnya semasa menghembus nafas, air mungkin tertinggal dan mula memenuhi paru-paru. Ini menajdi lebih rumit apabila kuman mula menyerang.
Pada ketika ini, kahak akan mula menjadi lebih banyak dan pesakit yang mengalami paru-paru berair akan mula batuk berkahak dengan lebih kerap sebagai tindak balas tubuh untuk mengeluarkan kahak.

Tips-tips Berkesan Membantu Pemulihan Paru-paru Berair
  • Komplians terhadap pengambilan ubat-ubatan yang dibekalkan
    • Ubat yang dibekalkan seperti antibiotik perlu diambil pada masa yang tetap dan perlu dihabiskan. Antibiotik berfungsi untuk membunuh sebarang kuman di dalam paru-paru anda.
    • Jika antibiotik tidak dihabiskan, kuman boleh menjadi "resistance" terhadap antibiotik dan mengurangkan keberkesannya pada masa akan datang. Pada masa yang sama, ini menyukarkan dan memanjangkan proses rawatan akibat komplikasi penyakit
  • Mengamalkan diet yang sihat
    • Diet merupakan antara komponen yang penting dalam memastikan tubuh dapat berfungsi dengan baik
    • Kurangkan minuman bergas, minuman 3-in-1  dan hadkan pengambilan gula proses (gula putih)
diet pesakit paru-paru berair
  • Mengamalkan senaman yang disyorkan oleh pakar fisioterapi anda 
    • Salah satu proses rawatan melibatkan latihan sistematik bagi menguatkan paru-paru anda. Anda akan dilatih untuk menggunakan alat khas seperti "incentive spirometer" bagi meningkatkan kekuatan paru-paru anda untuk mengembang dan menguncup secara optimum
    • Latihan ini perlu dilakukan dengan kerap sepertimana yang diarahkan
latihan paru-paru
  • Mengamalkan pengambilan suplemen yang membantu meningkatkan kesihatan tubuh
    • Semasa menjalani apa-apa rawatan, sebarang pengambilan suplemen perlu mendapat kebenaran daripada pihak doktor bagi memastikan ia tidak menggangu rawatan yang sedang dijalani pesakit
    • Antioksidan dan makanan pelengkap nutrisi adalah antara suplemen yang dicadangkan bagi membantu mengawal komplikasi-komplikasi penyakit menjadi lebih teruk yang berpunca daripada keradangan
Adakah ia berkesan? Percayalah, ia hanya berkesan jika anda melakukannya.
 paru-paru berair kembali normal

Mengapa Wajar Memilih Vivix?
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti mampu membantu meningkatkan kualiti hidup penggunanya. Namun, resveratrol di dalam Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol  yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya!


kandungan Vivix

Bagaimana Resveratrol di Dalam Vivix Bertindak?
1. Meningkatkan proses biogenesis mitokondria
Apabila gula berjaya dibawa masuk ke dalam sel, gula ini akan diproses oleh mitokondria yang berfungsi sebagai "stesen janakuasa tenaga" di dalam sel. Pada masa yang sama, resveratrol membantu meningkatkan bilangan mitokondria melalui biogenesis mitokondria. Ini akhirnya akan meningkatkan jumlah tenaga yang dihasilkan dan menjadikan pengamal Vivix lebih bertenaga.
peningkatan cellular energy
2. Memperlahankan proses inflamasi/keradangan
Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 

Radikal bebas adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada paru-paru dapat dihentikan.

3. Melambatkan proses pembentukan protein AGE
Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik termasuklah kerosakan pada struktur paru-paru dapat diperlahankan. 

4. Melindungi sel dari kerosakan DNA
Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas dengan efektif.

Resveratrol telah terbukti membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA melalui kajian oleh Dr Elizabeth Blackburn, pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009
**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.


Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar. 
Mesti susah hati kan bila tengok suami atau ayah tak sihat? Saya pernah berada di situasi itu satu masa dulu. Memang nak kerja pun tak tenang. Tidur malam pun tak lena. Tu belum takut nak angkat panggilan telefon.

Ikhtiarlah segera sebelum keadaan lebih melarat.

Jom Order Vivix Shaklee Sekarang

Cara 1 :

Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.

Vivix Energy For Life Set
Energy For Life Set (2 bottles of Vivix)
Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang
Cara 3 :
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda :)

Shaklee Distributor & Bussiness Leader
868991


Disclaimer :
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.
This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts