Turunkan gula dalam darah

Rahsia Senaman Bantu Turunkan Gula Dalam Darah

13:16

"Cik, saya ni kan ada kencing manis. Kadang-kadang bila gula saya tinggi, badan senang sangat letih, sangat dahaga dan selalu kencing. Encik mesti faham kan?" kata Pakcik Zainul sepenuh hati.
"Dan sekarang ni Encik nak saya bersenam selama setengah jam setiap hari? Setiap hari, Encik? Mana saya nak ada kudrat".
Pakcik Zainul semakin pasrah. Dia dah cukup penat dengan semua ini. Ubat yang bermacam-macam, diet, temujanji doktor. Dia dah cukup penat. Dan sekarang, doktor-doktor ini nak paksa dia bersenam pula. 
"Mereka ni tak faham apa yang aku kena hadapi setiap hari. Mereka ini tak tahu". Itulah kata-kata yang terngiang-ngiang di dalam benak fikirannya.

"Ayah cuba ya?" tiba-tiba suara Irene, anak kesayangannya kedengaran.
"Kita cuba ya, Ayah. Irene teman ayah. Kita buat sama-sama".

Bermula saat itu, bermulalah aktiviti mereka saban pagi selepas Subuh. Senaman, makan ubat-ubatan yang diberikan, cucuk insulin, diet dan periksa gula dalam darah setiap hari. Semua yang doktor sarankan, semua mereka buat. Irene pun suap sirap merah Vivix satu sudu kecil setiap pagi.

"Hmmm, bagus juga ya. Dulu nak berjalan pun dah mengah. Sekarang dah boleh berbasikal keliling kampung ni. Gula pun dah makin baik. Nasib anak kesayanganku ini paksa hari tu."
senaman turunkan gula dalam darah

Bagaimana Senaman Membantu Menurunkan Kandungan Gula Dalam Darah Pesakit Diabetes?
Senaman merupakan salah satu saranan yang disyorkan bagi pesakit diabetes dalam mengawal kadar gula dalam darah. Namun begitu, ia perlu dilakukan secara konsisten setiap hari bagi mendapatkan kesan yang terbaik.

Mekanisme yang telah dipersetujui adalah unik yang mana ia memintas peranan dan mekanisme yang melibatkan insulin dalam merangsang reseptor Glut4 dalam membawa masuk gula ke dalam sel.

Semasa bersenam, di mana keperluan tenaga melalui oksidasi gula adalah tinggi, sel akan dirangsang untuk menghasilkan 5'AMP iaitu sejenis "activated protein kinase" yang akan bertindak merangsang reseptor Glut4 tanpa memerlukan kehadiran insulin.
senaman diabetes gula dalam darah 5'AMP

senaman diabetes gula dalam darah
Bagi pesakit Diabetes Jenis 2, mekanisme ini dapat membantu membekalkan gula kepada sel dan pada masa yang sama mengurangkan kepekatan gula di dalam darah. Ini sangat membantu memandangkan sel tidak lagi sensitif terhadap kehadiran insulin.


Tips-tips Lain Yang Berkesan Membantu Kawal Gula Dalam Darah Supaya Kembali Normal
SMBG
  • Mengamalkan diet yang sihat
    • Diet merupakan antara komponen yang penting dalam memastikan gula dalam darah dapat dikawal dengan baik. Ini dapat menurunkan bebanan pada sistem tubuh dalam mengawal paras gula dalam darah
    • Kurangkan minuman bergas, minuman 3-in-1  dan hadkan pengambilan gula proses (gula putih) 
    • Pilih makanan dengan Glycemic Index yang rendah
diabetic plate
  • Mengamalkan pengambilan suplemen yang membantu meningkatkan kesihatan tubuh
    • Bagi pesakit diabetes, sebarang pengambilan suplemen perlu mendapat kebenaran daripada pihak dokor bagi memastikan ia tidak menggangu rawatan yang sedang dijalani pesakit. Antioksidan adalah antara suplemen yang dicadangkan bagi membantu mengawal komplikasi-komplikasi diabetes menjadi lebih teruk yang berpunca daripada keradangan. 
Bolehkah semua langkah-langkah di atas dilaksanakan? Percaya atau tidak, inilah langkah-langkah yang telah dilakukan oleh seorang penghidap kencing manis dalam mengawal gula dalam darahnya.

senaman diabetes gula dalam darah

Mengapa Wajar Memilih Vivix?
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti mampu membantu menurunkan bacaan gula di dalam darah. Namun, resveratrol di dalam Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol  yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya!


kandungan Vivix


Bagaimana Resveratrol di Dalam Vivix Bertindak?
Kandungan gula dalam darah yang tinggi akan meningkatkan kepekatan darah dan ini akan memperlahankan aliran darah yang membawa oksigen dan nutrien yang diperlukan ke organ-organ. Apabila organ-organ ini kurang mendapat nutrien, fungsinya akan menurun dan boleh mengakibatkan kerosakan kepada sistem tubuh badan kita. 

1. Resveratrol Mengurangkan Kerintangan Insulin
Kajian telah membuktikan bahawa resveratrol mampu membantu untuk mengurangkan rintangan insulin iaitu satu keadaan di mana sel menjadi tidak sensitif terhadap kehadiran insulin. 
Apabila rintangan insulin berjaya dikurangkan, gula di dalam darah akan dapat dibawa masuk ke dalam sel, menurunkan kandungan gula di dalam darah dan meningkatkan keupayaan sel untuk menghasilkan tenaga.
kerintangan insulin
2. Meningkatkan proses biogenesis mitokondria
Apabila gula berjaya dibawa masuk ke dalam sel, gula ini akan diproses oleh mitokondria yang berfungsi sebagai "stesen janakuasa tenaga" di dalam sel. Pada masa yang sama, resveratrol membantu meningkatkan bilangan mitokondria melalui biogenesis mitokondria. Ini akhirnya akan meningkatkan jumlah tenaga yang dihasilkan dan menjadikan pengamal Vivix lebih bertenaga.
peningkatan cellular energy
3. Memperlahankan proses inflamasi/keradangan
Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 

Radikal bebas adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada pada organ-organ terutamanya jantung, buah pinggang, mata dan saraf akan dapat dihentikan.

4. Melambatkan proses pembentukan protein AGE
Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik termasuklah kerosakan pada struktur buah pinggang dapat diperlahankan. 

5. Melindungi sel dari kerosakan DNA
Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas dengan efektif.

Resveratrol telah terbukti membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA melalui kajian oleh Dr Elizabeth Blackburn, pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009
**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.

Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar. 

Jom Order Vivix Shaklee Sekarang

Cara 1 :

Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.

Vivix Energy For Life Set
Energy For Life Set (2 bottles of Vivix)
Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang

Cara 3 :
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda :)

Shaklee Distributor & Bussiness Leader
868991

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts