hyperthyroidism

Masalah Kelenjar Tiroid Yang Ramai Terlepas Pandang

13:37

"Abah, adik ada beguk la. Cuba Abah tengok benjol di leher Adik ni," kata Adik sambil mengusap-usap lehernya.
"Meh sini Abah tengok," sambil buat macam doktor tengah periksa pesakit. Ni penangan tengok kartun Doc McStuffin la ni.hehehe.."Eh, ni bukan beguk la. Ni kelenjar tiroid. Abah pun ada. Cuba Adik pegang," sambil tarik tangannya."ooo,ok. Sekarang Adik tak risau dah," dan terus berlari sambung main 'jigsaw puzzle'nya. Tak tahu lah macam mana dia dapat idea tu. Tapi nasib malam semalam terbaca di Internet. Hahahaha..

Apa Itu Kelenjar Thyroid?
Tiroid adalah satu kelenjar berbentuk seperti rama-rama yang terletak di sebelah hadapan leher anda. Ia terletak di bawah halkum, di sebelah hadapan salur udara utama manusia.
Fungsinya mudah, sama macam kelenjar-kelenjar lain. Apabila menerima isyarat dari otak, tiroid akan meningkatkan rembesan atau menurunkan rembesan hormon T3 dan T4

Apa itu hormon T3 dan T4?
T3 adalah hormon triiodothyronine.
T4 adalah hormon thyroxine.

Hormin tiroid bertindak di seluruh badan dengan mempengaruhi metabolisme, pertumbuhan manusia dan suhu badan.

Bagaimana Mengawal Hormon Tiroid?
  • Semuanya tentang keseimbangan. Apabila otak mengesan hormon T3 dan T4 rendah, kelenjar pituitary dalam salah satu bahagian otak kita akan dirangsang untuk menghasilkan hormone TSH (thyroid stimulating hormone).
  • TSH ini akan meransang kalenjar tiroid kita untuk merembes T3 dan T4.
  • Bila T3 dan T4 cukup dirembeskan, secara automatik hormon ini akan menghantar isyarat ke otak untuk TSH ‘berhenti’ merembes.
Penyakit tiroid dibahagikan kepada:
1. Hypothyroidism (tiroid kurang ataupun tidak aktif)
2. Hyperthyroidism (tiroid terlebih ataupun terlajak aktif)
Paras rendah atau tinggi hormon tiroid akan mempengaruhi kadar metabolisme manusia.

Apa itu Hypothyroidism?
Hormon untuk T3 dan T4 kurang maka tahap metabolisma badan kita rendah.
Ujian darah akan mendapati:
  • TSH adalah tinggi
  • T3 dan T4 adalah rendah
TSH menjadi tinggi disebabkan oleh T3 dan T4 tidak dapat menghantar isyarat ‘berhenti’ kepada otak. Maka otak akan sentiasa menghasilkan TSH dengan menganggap badan tidak cukup T3 dan T4.

Tanda Hypothyroidism 
Hormon tiroid rendah

Kadar metabolisme rendah


Penghasilan tenaga pun menurun
  • Badan cepat letih disebabkan kurang tenaga
  • Hilang selera makan disebabkan badan kurang tenaga dan menjadi lemah
  • Berat badan mudah naik disebabkan metabolisma rendah.
  • Kitaran haid yang tidak teratur, kulit kering dan juga rambut mudah gugur.
Antara Punca Terjadinya Hypothyroidism adalah:

1) Masalah Autoimmune
  • Sistem antibodi badan menyerang sel sel tiroid itu sendiri menyebabkan sel mati dan tidak boleh berfungsi.
2) Kandungan Iodin Kurang
3) Kandungan dadah dalam ubat
  • Sesetengah ubat boleh menurunkan fungsi tiroid seperti lithium dan amiodarone.
4) Thyroidectomy
Apa itu Hyperthyroidism?

Hormon untuk T3 dan T4 dirembeskan berlebihan menyebabkan metabolisma badan tinggi.
Manakala bila buat pemeriksaan darah, doktor akan kenalpasti yang:
  • TSH adalah rendah
  • T3 dan T4 adalah tinggi
Tanda Hyperthyroidism:

Hormon tiroid tinggi
Kadar metabolisme tinggi
  1. Jantung kerap berdegup laju dan sentiasa berdebar-debar
  2. Kuat berpeluh. Metabolisme tinggi akan menghasilkan haba yang meningkatkan suhu badan
  3. Kerap rasa gelisah tidak menentu dan tangan jadi mengeletar.
  4. Bila metabolisma tinggi maka berat badan mudah susut dan susah nak naik.
Antara Punca Terjadinya Hyperthyroidism adalah:

1) Autoimmune 
  • Berlainan dengan keadaan hyperthyroidism.
  • Di mana antibodi badan kita ‘menyamar’ menjadi TSH, lalu merangsang tiroid kita untuk menghasilkan lebih banyak T3 dan T4.
2) Toxic Multinodular Goitre/ Single Toxic Nodule
  • Ada ketulan tiroid dalam badan yang menghasilkan T3 dan T4 dengan sendiri tanpa ‘arahan’ TSH.
3) Thyroiditis
  • Terjadinya jangkitan virus yang menyebabkan keradangan pada kalenjar tiroid. Biasanya kesan ini hanya sementara sahaja.
4) Kehamilan
  • Hormon semasa mengandung iaitu Beta HCG juga boleh meransang tiroid ini. Dan biasanya kesan ia hanya sementara sahaja.
Apa Yang Perlu Anda Lakukan?
  • Dapatkan konsultasi daripada Doktor Perubatan yang bertauliah. 
  • Ini adalah penting bagi mendapakan diagnosis yang tepat serta mengenalpasti punca sebenar yang menyumbang kepada masalah tiroid
  • Bincang kaedah rawatan yang terbaik bagi masalah anda. Dapatkan sebanyak informasi daripada doktor anda sebelum membuat keputusan
  • Ingat, Google bukan doktor anda dan tak semua maklumat yang anda peroleh dari internet boleh dipercayai dan digunapakai
Pengambilan Suplemen Semasa Rawatan
  • Bincang dengan doktor anda sebelum mengambil apa-apa suplemen
  • Pastikan terlebih dahuu suplemen anda berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia
  • Sebarang suplemen berfungsi untuk 
    • membantu memenuhi lompong-lompong nutrisi di dalam tubuh yang tidak dapat dipenuhi oleh diet
    • membantu dalam mengurangkan simptom-simptom yang anda hadapi
  • Contoh :
    • Metabolisme kalsium
      • Peningkatan metabolisme kalsium akan meningkatkan potensi berlakunya kerapuhan tulang. Pengambilan kalsium dengan Vitamin D3 atau calcitriol membantu meningkatkan penyerapan kalsium di dalam tubuh
    • Kurang tenaga
      • Pengambilan Vitamin B Complex boleh membantu dalam meningkatkan penghasilan tenaga
    • Mengurangkan keradangan atau inflamasi
      • Frasa "~ism" di hujung mana-mana nama penyakit merujuk kepada keradangan atau inflamasi yang berlaku pada organ tersebut.
      • Dalam kes ini, "~thyroidism" merujuk kepada keradangan atau inflamasi yang berlaku pada thyroid
      • Suplemen yang boleh membantu mengurangkan keradangan boleh diambil bagi membantu proses rawatan dengan persetujuan doktor yang merawat anda. 
Bagaimana Resveratrol di Dalam Vivix Bertindak?
Resveratrol antara paling sesuai untuk membantu penyakit tiroid tidak kira hypothyroidism ataupun hyperthyroidism.
1. Resveratrol boleh membantu untuk stabilkan hormon tiroid
Ini diperakui melalui kajian dan journal yang dikeluarkan iaitu Resveratrol and Thyroid Function dimana;
“Resveratrol dipercayai mengawal beberapa proses biologi, terutamanya metabolisme dan penuaan. Resveratrol juga mempengaruhi fungsi tiroid dengan meningkatkan perangkap iodida dan, dengan meningkatkan rembesan TSH melalui pengaktifan laluan sirtuins dan phosphatidylinositol- 4-fosfat 5 γ kinase (PIP5Kγ) , yang mana memberi kesan positif kepada metabolisme.”
2. Meningkatkan proses biogenesis mitokondria
Resveratrol membantu meningkatkan bilangan mitokondria melalui biogenesis mitokondria. Ini akhirnya akan meningkatkan jumlah tenaga yang dihasilkan dan menjadikan pengamal Vivix lebih bertenaga.
peningkatan cellular energy
3. Memperlahankan proses inflamasi/keradangan
Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 
Radikal bebas adalah punca utama berlakunya keradangan atau inflamasi pada tubuh badan manusia.

Testimoni Vivix 
vivix thyroid

Jom Order Vivix Shaklee Sekarang

Cara 1 :

Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.

Vivix Energy For Life Set
Energy For Life Set (2 bottles of Vivix)
Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang

Cara 3 :
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda :)

Shaklee Distributor & Bussiness Leader
868991

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts